„KRTEČEK JE KAMARÁD, PŮJDEM S NÍM SVĚT POZNÁVAT“
Školní rok 2020 – 2021
Učitelky:
- Grofová Daniela, DiS.
- Bc. Vyvlečková Eva
1. | Zbyněk B. | 14. | Barbora N. |
2. | Aneta C. | 15. | Karel P. |
3. | Hana E. | 16. | Eliška P. |
4. | Victoria G. | 17. | Klára P. |
5. | Zita H. | 18. | Veronika S. |
6. | Nela H. | 19. | Alžběta Se. |
7. | Jan Ch. | 20. | Vojtěch S. |
8. | Jindřich J. | 21. | Šimon S. |
9. | Alžběta J. | 22. | Patrik S. |
10. | Ema K. | 23. | Alžběta Sr. |
11. | Natálie M. | 24. | Sofie Š. |
12. | Zdeněk M. | 25. | Martin T. |
13. | Adéla M. | 26. | Markéta V. |
Třídní vzdělávací program 2020/2021
„KRTEČEK JE KAMARÁD, PŮJDEM S NÍM SVĚT POZNÁVAT“
Na cestě poznávání „světa kolem sebe“ nás po celý rok bude doprovázet plyšový kamarád Krteček, který s námi prožije spoustu zábavy a dozví se mnoho nového. Právě Krteček, jeho kamarádi a prožitá dobrodružství, nám byl inspirací pro vytvoření našeho třídního vzdělávacího programu (dále TVP), který svým obsahem odpovídá věku dětí 3 – 5letých, možnostem, zájmům a potřebám dětí.
Ve třídě Krtečků se v tomto roce sešlo 26 dětí, z toho 10 chlapců a 16 dívek, ve věku 3 až 5 let. Třídu Krtečků navštěvují děti, kteří pokračují z minulého školního roku, děti, kteří do Krtečků přešly z nejmladší třídy Kuřátek i děti, kteří jsou ve školce zcela nové. Většina dětí je ze Slušovic, ostatní dojíždí z nedalekého okolí. Ve třídě máme mezi sebou dvojčátka i sourozence. Sourozenci z důvodu lepší dopravní dostupnosti v říjnu přestoupili do jiné MŠ.
Záměry našeho vzdělávání:
- Oblast biologická (Dítě a jeho tělo) – stimulovat a podporovat růst a vývoj dítěte, podporovat fyzickou zdatnost, rozvíjet pohybové i manipulační schopnosti, učit se sebeobsluze, vést děti ke zdravým životním postojům.
- Oblast psychologická (Dítě a jeho psychika) – rozvíjet duševní pohodu dětí, psychickou zdatnost, intelekt, jazyk, řeč, poznávací procesy a funkce, jeho city a vůli, jeho sebepojetí, sebenahlížení, kreativitu a sebevyjádření.
- Oblast interpersonální (Dítě a ten druhý) – utvářet kladné vztahy mezi dětmi i k dospělým, posilovat a kultivovat jejich vzájemnou komunikaci a zajišťovat pohodu těchto vztahů.
- Oblast sociálně-kulturní (Dítě a společnost) – uvést dítě do společenství ostatních lidí, do života v lidské společnosti i do světa kultury a umění, pomoci dětem osvojit si potřebné návyky, postoje a dovednosti, přijmout základní všeobecné, uznávané společenské, morální a estetické hodnoty a podílet se na utváření společenské pohody.
- Oblast environmentální (Dítě a svět) – založit u dítěte základní povědomí o okolním světě a jeho dění, o vlivu člověka na životní prostředí, vytvářet základy pro kladný postoj dětí k vytváření a ochraně životního prostředí.
K dosažení vytyčených cílů využíváme různé metody a prostředky:
* Hra (jako základní prostředek harmonického vývoje dítěte) * Dostatek příležitostí přiměřených věku a možnostem dítěte * Podpora spontánních aktivit a samostatnosti *Námětové hry * Konstruktivní hry * Didaktické hry * Pohybové hry * Hudebně-pohybové činnosti * Dramatizace * Situační učení * Prožitkové učení * Kooperační učení * Sociální učení * Individuální přístup * Sportovní aktivity * Správný vzor chování a jednání * Kultivované prostředí * Etické a estetické podněty * Zdravé, vlídné a bezpečné prostředí * Rozmanitá nabídka činností * Vhodná organizace * Pravdivé informace * Správně nastavená a dostatečně formulovaná pravidla * Dostatek respektu a podpora dětských přátelství
Rády bychom se všemi rodiči vstřícným a empatickým přístupem, otevřenou komunikací, vytvořily oboustrannou důvěru, a tím zajistily kvalitní péči o děti, bezpečné prostředí plné jistoty, důvěry a pochopení pro jejich individuální potřeby.
Při výchově a vzdělávání Vašich-našich Krtečků klademe důraz, aby co nejvíce nabízených vzdělávacích činností probíhalo formou hry a prožitku, což považujeme za nejefektivnější způsob předávání informací a osvojování si nových poznatků. Tímto způsobem rozvíjíme děti ve všech vzdělávacích oblastech rámcově vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, které jsou zpracovány do jednotlivých bloků a souvisejících témat. Nabízené činnosti jsou různorodé, rozvíjejí intelektové i praktické schopnosti a dovednosti dětí, prohlubují jejich poznání, obohacují jeho praktickou zkušenost a zvyšují praktické využití toho, co se děti naučí. Integrované bloky vzájemně navazují, popř. se prolínají, kdy je tak dětem umožněno vidět věci v nových souvislostech a z různých pohledů. Jednotlivá témata jsou dětem podávána prostřednictvím nabízených činností právě formou hry a prožitku, protože „jednou zkusit je lepší než stokrát slyšet“ a „nejvíce si lidé pamatují z toho, co dělají.“
Konkrétní vzdělávací nabídku přizpůsobujeme aktuálním vzdělávacím příležitostem a situacím, průběžně ji upravujeme a dotváříme s ohledem na dosahované výsledky, vycházíme z individuálních potřeb a zájmů dětí. Právě samotné děti jsou pro nás tou největší motivací v naší plánovací činnosti a konkrétních aktivitách.
Zvýšenou pozornost věnujeme rozvoji řeči. Zaměřujeme se také na děti se specifickými vzdělávacími potřebami, kdy pracujeme s individuálními vzdělávacími plány.
Tento školní rok bychom se s dětmi rády věnovaly následujícím tématům:
I přestože vše máme připraveno v předstihu, nejedná se o neměnná témata. Vždy operativně reagujeme v závislosti na aktuálním dění kolem nás – v přírodě, v MŠ, naladění a zájmu dětí!
PODZIM
- Sešli jsme se ve Sluníčku: * Krteček se představuje (seznámení, adaptace dětí) * Já jsem já, ty jsi ty, každý jsme jiný (soužití, tolerance)
- Krtečkovo podzimování: * Jak krteček pomohl drakovi (počasí, aktivity) * Jak se krteček stal zahradníkem (plody, barvy podzimu, profese) * Jak se stromy a keře loučily se zvířátky (les, sad, zvířata, péče) * Jak se krteček loučil s čápem (ptáci) * Jak krteček uspával zvířátka (zvířata, potrava, spánek)
ZIMA
- Krteček se těší na Vánoce: * Jak krtek potkal čerta (advent, Mikulášská družina, chování) * Jak krtek slavil s kamarády Vánoce (tradice, symboly, rodina, pohádky)
- Krtečkovy zimní radovánky: * Krtek staví sněhuláka (počasí, aktivity, Eskymáci) * Jak krteček pomáhá zvířátkům (zvířátka v lese, ptáčci) * Krteček na karnevalu (zábava, masky)
- Krteček objevuje: * Jak se krtek chtěl dozvědět všechno o lidech (člověk, společnost, lidské tělo) * Jak pejsek vyčenichal krtka (smysly) * Jak krtek léčí zajíce (zdraví, nemoc, prevence, profese)
JARO
- Krteček volá jaro: * Jak krtek a skřivánek přivolali jaro (počasí, změny v přírodě, květiny) * Krtek jde koledovat (Velikonoce) * Jak krtek se zajícem probouzeli ježka (probouzení zvířátek, přírody) * Jak krtek pomáhal dešťové kapce najít kamarády (voda, život ve vodě)
- Krteček má nové kamarády: * Krteček si hraje s mláďátky – na statku / v lese / na louce / u vody (zvířátka a jejich mláďátka) * Krtek jede za zvířátky do ZOO (zvířata v ZOO)
LÉTO
- Krteček se těší na prázdniny: * Krtek a sluníčko (počasí, oblečení) * Krteček na cestách (dopravní prostředky, ČR x zahraničí, multikultura) * Krtek poznává vesmír (Země, planety, profese)
- Prázdninové hrátky: * Jak krtek pomáhá zachraňovat (bezpečnost, IZS) * Krteček sportuje (aktivity, zábava, bezpečnost) * Krteček táboří (příroda, chování, Indiáni)
Další aktivity
Během roku máme naplánované i další aktivity, kterými bychom rády doplnily naši vzdělávací nabídku, a témata našeho TVP tak přirozeně obohatily. Jedná se např. o:
– divadelní představení, vzdělávací programy, zábavně-hudební programy, kouzelnické vystoupení
– kanisterapie, návštěva záchranářského psa
– zdobení vánočního stromečku
– čertovské dopoledne s diskotékou
– návštěva Mikulášské družiny, Mikulášská nadílka
– vánoční školkové focení
– měření zraku
– muzikoterapie „Kouzelný zvoneček“
– Ježíšek v MŠ, vánoční nadílka
– karneval
– tvořivé dílničky rodičů s dětmi
– sportovní vyžití v zábavním centru (Galaxie Zlín)
– návštěva knihovny (březen „Měsíc knihy“)
– návštěva hasičské zbrojnice
– vystoupení pro maminky ke Dni matek
– výlet do ZOO Lešná
Je pro nás velmi důležité, aby se děti ve třídě cítily příjemně, spokojeně a bezpečně. Adaptaci dětí provádíme postupně a nenásilnou formou. Snažíme se vytvářet prostředí klidu a pohody. Dbáme na to, aby žádné dítě nebylo zvýhodňované ani znevýhodňované, podceňované nebo zesměšňované. Snažíme se vytvářet kamarádské prostředí, děti naučit vzájemnému přátelství a toleranci, že i s dospělým můžou být, při dodržení určitých pravidel, partnery. Společně s dětmi máme vytvořena Krtečkova pravidla soužití, které máme ve třídě stále na očích znázorněny, pro snazší pochopení, obrázkovými symboly:
- otisk šlapky nohy = neběháme
- ruka s kytičkami = neubližujeme si, ruka hladí
- dvě ruce = pomáháme si
- pusa = usmíváme se na sebe
- pusa s kytičkami = říkáme jen hezká slova
- ucho = nasloucháme si
- dvě srdíčka = „kouzelná slovíčka“ otvírají srdíčka
- hračky = uklízíme po sobě
K psychické pohodě dětí napomáhá zavedený denní režim, který svou pravidelností a opakováním přináší dětem pocit jistoty a bezpečí. Máme určitý čas pro hru, společné aktivity, jídlo, hygienu, cvičení, pobyt venku na zahradě nebo vycházku, odpolední odpočinek s pohádkou či povídáním.
Také zařazujeme každodenní či příležitostné „rituály“, které u dětí posilují pocit sebevědomí, sounáležitosti, důvěry a pohody ve skupině, do které děti patří a rády se vracejí:
- plyšový kamarád Krteček – můžeme mu všechno říct, pomůže nám vyřešit spor
- ranní výtvarné chvilky – tematicky zaměřená výtvarná činnost
- ranní pozdravy
- před komunitním kruhem pozdrav s paní uč. (podle vlastního výběru-nálady) dětí – ♥ objetí – plácnutí – ♫ taneček
- v komunitním kruhu – „Dobrý den, dobrý den,…“
- komunitní kruh, didakticky cílená činnost – „Velké kolo uděláme,…“, „Ať jsi holka nebo kluk,…“
- úklidová písnička – „Všechny hračky v pokojíčku,…“
- oslava narozenin, svátků – „Hodně štěstí zdraví…“
- přání před obědem – „Popřejem si dobrou chuť a už ani muk.“
- mytí rukou – „To jsou prsty, to jsou dlaně,…“
- ztišení, když nám chce p. uč. něco říct „Odemyky, zamyky,…“
- školková hymna „Sluníčko se probudilo…“
S Krtečkem a kamarády, neztratím se, vím si rady!