Školní rok 2019 – 2020
Učitelky:
- Tománková Jana
- Bc. Vyvlečková Eva
1. | Adámková Valerie | 14. | Palko Josef |
2. | Brázda Daniel | 15. | Plišťák Tomáš |
3. | Dubovská Dorota | 16. | Rumanová Eliška |
4. | Hodulík Filip | 17. | Staňková Lucie |
5. | Horák Rudolf | 18. | Struhař David |
6. | Jakuba Zdeněk | 19. | Struhař Samuel |
7. | Kolář Michael | 20. | Střílka David |
8. | Lukáč Štefan | 21. | Šenkyřík Adam |
9. | Lukeš Adam | 22. | Štalmachová Julie |
10. | Machalová Natálie | 23. | Štěpán Mikuláš |
11. | Macho Jakub | 24. | Tomšíček Emil |
12. | Nováková Barbora | 25. | Tylová Tea |
13. | Palko David | 26. | Zbranek Tomáš |
Náš třídní vzdělávací program
S POHÁDKAMI JDOU SI SVĚTEM ČESKÝ HONZA S KRTEČKEM
Kde jsme?
Třída Krtečků je umístěna v zadní části budovy nové mateřské školy na ulici Rovná, a chodí se k nám samostatným vstupem od zahrady. Třídu i hernou máme nedávno úplně novou, včetně podlah, nábytku, všeho vybavení a hromady hraček a pomůcek. Pro naše aktivity máme dobře vybavené hrací kouty – hudební, výtvarný, obchůdek, dílničku, obýváček s kuchyňkou, sportovní kout se skluzavkou a relaxační koutek na odpočívání. Stavebničky, auta, hry a hračky, skládanky, labyrinty, knihy, výtvarné potřeby – všechno mají děti na dosah, aby si samy mohly volit náplň hry podle momentální potřeby.
Kdo jsme?
Naši Krtečkovou třídu navštěvují děti, které k nám přešly z nejmladší třídy Kuřátek, děti úplně nové a několik dětí, které již docházely v uplynulém školním roce. Holčičky a kluci jsou většinou ve věku 3 – 4 roky, bydlí převážně ve Slušovicích a několik dětí je z okolních obcí.
Co chceme?
🙂 novým dětem pomoci co nejdříve se adaptovat na nový životní režim po opuštění maminčiny náruče při vstupu do mateřské školy
🙂 dětem ze třídy Kuřátek co nejvíce usnadnit přechod do nového prostředí a k novým učitelkám
🙂 dětem, které naši třídu již znají, seznámení s novými kamarády a dospělými
V letošním školním roce pak u všech dětí zejména
🙂 rozvíjet a prohlubovat sebeobsluhu, samostatnost ve všech činnostech, sebepoznání a sebeuvědomění, schopnost navazovat nové vztahy a spolupracovat
🙂 zvýšenou pozornost věnovat rozvoji řeči
V letošním školním roce máme také specifický úkol
🙂 v návaznosti na všechna realizovaná témata vzdělávací nabídky vést děti pomocí pohádek, činností a her k uvědomění, že zdravé mezilidské vztahy jsou v lidském životě jedinečným a vzácným pokladem, který musíme všichni společně tvořit, společně opečovávat a společně chránit
Co nabízíme?
🙂 rodičům vstřícné a ochotné jednání, péči o děti na vysoké úrovni a v zaměstnání pocit klidu a jistoty, že je o jejich děti ve školce dobře postaráno
🙂 dětem laskavé jednání, bezpečné prostředí plné jistoty, důvěry a pochopení pro jejich individuální potřeby, zájem o jejich radosti i starosti, pomoc tam, kde ji potřebují
🙂 kvalitní vzdělávací nabídku ze všech pěti interakčních oblastí, které nám ukládá Rámcový program pro předškolní vzdělávání
🙂 velké množství akcí a aktivit, které základní vzdělávací nabídku rozšiřují, prohlubují a zatraktivňují
Jak to děláme?
🙂 Základem veškerého dění v naší třídě je vzdělávací nabídka, kterou postupně v průběhu roku tvoříme a skládáme do formálních celků, říkáme jim témata. V jejich rámci pak formou různých aktivit a činností propereme téma ze všech stran tak, abychom co nejvíce zajistily všestranný rozvoj dětí – pohybový, intelektový, tvořivý, psychický, smyslový, řečový, společenský.
Témata vycházejí z okolí, prostředí a dění blízkého dětem naší věkové skupiny a většinou jsou navázána na roční koloběh a změny v jeho průběhu. Nejsou přísně a přesně daná, často reagujeme na aktuální dění nebo využijeme momentálního naladění dětí a vyjdeme jim vstříc v tom, co je zrovna nejvíce zajímá.
Některá navrhovaná témata pro tento školní rok
- Krteček a Český Honza kamarádi jsou, to se pozná
- Honza je náš kamarád, má nás všechny rád
- Jedna, dva, tři, čtyři, pět, podzim začne Honzo hned
- Šel Honza na houby, jestli on tam zabloudí
- Foukej, foukej větříčku, shoď Honzovi hruštičku
- Bude zima, bude mráz, kam se Honzo, kam schováš
- Kampak Honza půjde dnes? Čeká na něj maškarní ples
- Honza s Krtkem hrají si na záchrannou stanici
- Honza volá na sněženku – podívej se jak je venku!
🙂 K dosažení co největšího rozvoje všech žádoucích kompetencí u dětí používáme všechny možné metody – zpěv, hudbu, tanec, říkadla, četbu a poslech pohádek, cvičení, výtvarné a pracovní činnosti, pracovní listy, rozhovory, pokusy, hádanky, hry pohybové, námětové, konstruktivní i sociální, dramatizace, práce s knihami … ten výčet je nekonečný a často jsou i naše děti původci nové a neotřelé metody. Pro malé děti je také velmi důležité prožitkové a sociální učení „jednou zkusit je lepší než stokrát slyšet“, tak se snažíme jeho prvky zařazovat co nejčastěji
🙂 Pro psychickou pohodu malých děti je důležitá pravidelnost a opakování. Proto máme svůj denní řád, ve kterém se některé činnosti pravidelně opakují a tvoří tak pro děti záchytné body. Máme svůj čas pro hru, jídlo, hygienu, společné činnosti, cvičení, pobyt venku na zahradě nebo vycházku, odpolední klid na lehátku s pohádkou nebo povídáním.
🙂 K opakovaným činnostem se řadí i naše třídní rituály
- děti provází naším třídním životem velká loutka Českého Honzy (spolu s plyšovou figurkou Krtečka)
- spolu s ním slavíme dětské svátky a narozeniny, případně i jiné důležité události
- ráno si povídáme v komunitním kruhu
- po denním bloku ranního hraní uklízíme s písničkou
- před spaním máme pohádku
- máme školkovou hymnu „Sluníčko se probudilo“
- některé činnosti máme spojené s motivačními říkadly
🙂 Aby nám spolu dobře bylo a ve třídě se nám všem líbilo, musí se děti naučit respektovat určitá omezení v podobě třídních pravidel. A aby je lépe přijaly, snažíme se je tvořit společně s nimi, vycházet z aktuální situace a přiřazovat jim zrakové symboly, které mají stále na očích.
Základní Krtečkova pravidla jejich symboly
otisk šlapky nohy – chodíme pomalu
ruka s kytičkami – ruka hladí, neubližuje
dvě ruce – pomáháme si
pusa – usmíváme se na sebe
pusa s kytičkami – pusa říká hezká slova
ucho – nasloucháme si
dvě srdíčka – kouzelná slovíčka otvírají srdíčka
hračky – uklízíme po sobě
Na co se těšíme?
- každý měsíc jedno až dvě divadelní představení
- podzimní a jarní koncert dětí ze základní umělecké školy
- čertovské dopoledne s pekelnou diskotékou
- návštěva Mikuláše s čertem a andělem
- Vánoční pečení perníčků a Vánoční nadílka
- velký celoškolkový karneval ve sportovní hale
- řádění ve zlínské Galaxii
- pozimní, Vánoční a jarní tvoření s rodiči
- návštěva knihovny a hasičské zbrojnice
- vystoupení pro maminky k jejich svátku
- výlet do ZOO Lešná
A naše motto v letošním školním roce?
S Krtečkem a kamarády, neztratím se, vím si rady
A všichni se těšíme, že na konci školního roku se na sebe usmějeme a budeme vědět, že s Českým Honzou, Krtečkem a ostatními kamarády se nám společně dobře žilo a všechno se podařilo.