S KAMARÁDEM VRABČÁKEM OBJEVUJEME 12 MĚSÍCŮ
Školní rok 2020 – 2021
Učitelky:
- Bc. Dorotíková Magdaléna
- Grúňová Alena
Asistent pedagoga
Bc. Pavelková Kateřina
1. | Aneta D. | 14. | Jakub K. |
2. | Jakub F. | 15. | Štefan L: |
3. | David F. | 16. | Anna M. |
4. | Viktorie F. | 17. | Nela M. |
5. | Filip H. | 18. | Jakub N. |
6. | Ellen Ch. | 19. | Klára S. |
7. | Zdeněk J. | 20. | David S. |
8. | Karel J. | 21. | Samuel S. |
9. | Aneta J. | 22. | Filip Š. |
10. | Alex K. | 23. | Mikuláš Š. |
11. | Michael K. | 24. | Rostislav T. |
12. | Jakub K. | 25. | Tomáš Z. |
13. | Alice K. | ||
NÁŠ TŘÍDNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
S KAMARÁDEM VRABČÁKEM OBJEVUJEME 12 MĚSÍCŮ
„12 JE MĚSÍCŮ A KAŽDÝ Z NICH JINOU ČEPICI NOSÍ
ZIMA NÁM DO DLANÍ NASYPE SNÍH,
V LÉTĚ BĚHÁME BOSÍ“
Náš třídní vzdělávací program je inspirován písní Měsíce a bude zaměřen na objevování měsíců v roce a jejich typických znaků s využitím netradičním metod vzdělávání, jako například přírodovědný experiment, brainstorming. Také se letos při naší práci budeme inspirovat vzdělávacími programy Třída plná pohody od CH.A. Smithe a Třída plná zábavy od Patty Claycomb, které jasně vystihují jejich názvy a v tomto duchu bychom s dětmi rády pracovaly.
- Naším záměrem pro rok 2020/2021 je zábavnou a motivující formou:
Vést děti k objevování a vnímání změn a to všemi svými smysly v přírodě a ve svém okolí
Podporovat přirozenou zvídavost a vhodnými metodami napomáhat k jejímu rozvíjení.
Dát dětem prostor a nachystat prostředí a pomůcky k objevovaní přírody.
Seznámit děti s přírodovědným experimentem.
Využívat prožitkové učení, hry a aktivity rozvíjející všechny smysly.
Vést děti k ohleduplnosti k svému okolí přírodním i lidském.
- Velmi důležité je pro nás také:
Vést děti k samostatnosti.
Motivovat děti k vstupu do 1. třídy ZŠ.
Rozvíjet hrubou i jemnou motoriku-plánovitě rozvíjet grafomotorické dovednosti.
Podporovat správný úchop tužky.
Vést děti k správnému rozvoji řeči.
Podporovat v dětech spolupráci a schopnost kooperace s druhými a vyhýbat se soutěživosti.
Vyzdvihovat a prohlubovat v dětech dobré hodnoty.
Měsíční témata budou vždy jednou slokou písně a z těch se následně budou odvíjet týdenní podtémata, ty vždy plánujeme s předstihem, mohou se však měnit v závislosti na aktuálním dění kolem nás (v přírodě, v MŠ, v našem okolí, zajímavosti v životech našich vrabčáků).
V letošním roce máme připraveny společné projekty či týdenní tématické bloky, při kterých budou spolupracovat obě předškolní třídy.
- Nástin témat:
V ZÁŘÍ SE SEJDEM POD JABLONÍ
Sejdeme se u Vrabečků
Jablíčkování– společný projekt předškolních tříd
V ŘÍJNU DÉŠŤ PLESKÁ PO STŘEŠE
Počasí je na DRAKA.
Strašidýlkování
LISTOPAD SVLÉKÁ STROMŮM ŠATY
Co se šustne v lese– společný projekt předškolních tříd
V PROSINCI ZRAJOU HVĚZDY ZLATÝ
LEDEN JE MĚSÍC PLNÝ LEDU
ÚNOR ZAVOLÁ SKŘIVÁNKA
BŘEZEN DÁ PRVNÍ LŽIČKU MEDU
V DUBNU SE ČISTÍ STUDÁNKA
KVĚTEN SI ŘÍKÁ PODLE KVÍTÍ
ČERVEN SI NA SVĚT SLUNCEM SVÍTÍ
- VRABČÁKOVA PRAVIDLA
Velmi důležitou součástí našeho programu jsou naše pravidla. Společně je vytváříme a to od názvu, až po konečné symboly znázorňující daná pravidla.
- VRABČÁKOVY RITUÁLY
DOBRÉ CHUTNÁNÍ A UŽ BEZ POVÍDÁNÍ
STŮL SMÍŘENÍ- na začátku roku si vyzdobíme látku, kterou při případném konfliktu přehodíme přes stůl, v této chvíli se stoleček pro mění na náš stůl smíření, „aktéři konfliktu“ si zde vše vyříkají
SMUTNÝ MÍŠA-Třídní plyšák pro emoce, kterého si představíme první týden, vymyslíme mu společné jméno. Vysvětlujeme si, co je zač, že je zcela unikátní a je tady pro naše pocity. Řekneme si jasná pravidla, co se s ním může a nemůže dělat. Při různých situacích Míšu vytahujeme a řešíme skrze něho různé konflikty, či emoce. Příklad: Kluci se pobili, v kruhu si povídáme „Míša je dnes velmi vzteklý, kamarád mu vzal hračku a on je na něho moc naštvaný, dokonce ho zbil.“ Povídáme si o vzteku, o tom, co by měl Míša udělat, a rozebíráme situaci. Nebudeme poukazovat na ,,viníky“ , ale skrz něho a rozhovor o něm, na ně budeme nepřímo působit.
POZDRAV SE SÁČKEM FAZOLÍ:Házíme si sáčkem fazolí s pozdravem a k tomu přidáme nějakou hezkou větu, která kamaráda potěší. Např. ahoj Patriku, ty máš dnes hezké tričko. Atd.
- KLUB: Povídáme si o tom, že naše třída tvoří klub , kde všichni patříme a jsme jeho součástí, máme třídní vlajku a vymyslíme si vlastní společný pozdrav, kterým se budeme zdravit s kamarády, když přijdeme do školky, potřesení rukou, objetí, cokoliv a k tomu přidáme: ahoj, pouze paní učitelce s pozdravem řekneme Dobrý den.
- SPOLEČNÉ POZDRAVENÍ- před ranním kruhem se pozdravíme s paní učitelkou, vybereme si pozdrav jaký chceme (obejmout, plácnout, zatancovat)
- ÚKLIDOVKA- máme písničku, která svolává všechny děti k uklízení, čím dřív uklidíme, tím dřív tancujeme
- PROHLÍDKA V MUZEU- když něco přes týden vyrobíme, vždy si společně výkresy prohlížíme vystavené ve třídě na stolech a kocháme se jejich nádherou 🙂
- dále pak jsou to říkadla k různým činnostem během dne např. „Velké kolo, Dobrý den, Máme hezké ruce“ apod.
Při naší práci nahlížíme individuálně na každé dítě a snažíme se je všestranně rozvíjet ve všech oblastech rámcově vzděl. programu pro předškolní vzděl.
Snažíme se našim vrabčákům naslouchat a připravit přátelské prostředí, kde se budou cítit bezpečně, mohou se s čímkoliv svěřit, zažijí spoustu zábavy a budou se za námi do školky těšit stejně tak, jak se my těšíme na ně.
- NAŠE AKTIVITY
Celý rok máme naplánováno spoustu různých aktivit od divadelních představení ve školce, či výukových programů, až po společné tvoření rodičů s dětmi. Aktivity jsme se snažili naplánovat tak, aby se prolínaly s našimi tematickými bloky.
Například:
Září se sejdem pod jabloní: Projekt Jablíčkování
V Říjnu déšť pleská po střeše-Počasí je na DRAKA (drakiáda)
„I KDYŽ JSME JEN MALÍ VRABČÁCI SPOLEČNĚ DOKÁŽEME VELKÉ VĚCI“